Alsjægerne

Jægeren og håndværket.

Jagten er en lidenskab – hobby – et liv. Som jæger går du gennem flere liv/fordybelser. Den nye jæger higer efter at komme på jagt. Næste mål er at træffe målet – man fordyber sig. Flugt- og riffelskydningsbanen bliver nu målet. Man får kammerater og bliver inviteret på jagt og føler sig som jæger – de første trofæer hænges op og jagthistorier udveksles.

Jagtforeningen bliver nu en vigtig base, hvor jægerne mødes og jagtvenskaber udvikles.

Jagtforeningen har valgt, at invitere nye jægere til sammen med de mere erfarne at skabe de bedste rammer i dialog og udfordringer på kurser, der omhandler jægerhåndværket. Programsat er hygiejnekursus, trofæbehandling, svampe- og østerstur naturpleje med fokus på jægeren som naturplejer m m.

En stor udfordring for jagten de kommende år er, at jægeren i stigende grad skal fungere som natur og vildtforvalter. Med spredningen af det store hjortevildt ligger der et stort ansvar i forvaltningsarbejdet. Hjortevildtet er meget påvirkelig over for jagttryk og afskydningen. Arbejdet i forbindelse med hjortelaugene bør have den enkelte jægers opmærksomhed – velfungerende hjortelaug kan sikre en fornuftig udvikling og beskatning af vildtet.

Småvildtet er presset. Den enkelte jæger kan gøre en forskel. De dygtige vildtplejerådgivere kan give ideer og inspiration i dette arbejde. Indsatsen mod prædatorerne er nødvendig i småvildtarbejdet. Har du besøgt rævegravene og har du søgt reguleringstilladelser for krager i februar og marts? Husk reviret skal passes alle årets måneder.

Sikkerhed på jagten er alles ansvar. Vore jagtkammerater – både de to- og de firbenede var sidste år udsat for jagtuheld. Ofte skyldes ulykkerne tankeløshed, overtændt iver eller blot chancebetonet adfærd.

Det er muligt at gøre sig og jagthunden synlig gennem materialerne fra Dansk Jagtforsikring – husk skydebriller og høreværn på skydebanen og jagten.

Held og lykke i jagten på gode oplevelser i 2013.

Vi ses ved arrangementerne.

På foreningens vegne

Jens Hangaard Nielsen

Formand for Alsjægerne

Formand: Jens Hangaard Nielsen, jens@hangaard.dk tlf: 40 58 64 58

Næstformand, hjemmeside og annoncering: Lars Juhler, kennellaurberg@gmail.com, tlf: 60 55 09 60

Sekretær og kasserer: Egon Villumsen, egon.v@bbsyd.dk  , tlf: 41 24 73 45

Bestyrelse og riffelskydning: Preben Jørgensen, bimse72@hotmail.com, tlf: 20 65 84 31

Bestyrelse: Hans Christian Andersen, euro1.dk@gmail.com, tlf.: 41 52 52 10

Flugtskydning: John Abrahamsen, mail: guttorm65@gmail.com, tlf: 40 37 48 94

Buejagt: Tommy Schink, tommyschink@gmail.com, tlf: 40 98 02 43

Genladning: Bent Iversen, bent.iversen@danfoss.com, tlf: 51 89 19 06

Køletrailer og skydevogn: Jens Hangaard Nielsen, jens@hangaard.dk, tlf: 40 58 64 58

Elektronisk riffelbane: Jens Hangaard Nielsen,  jens@hangaard.dk, tlf: 40 58 64 58

–

Schweisshunde:

Nordborg – Belinda Kristoffersen, tlf.: 31 35 86 06

Åbenrå – Bjarne Jørgensen, tlf.: 40 96 16 46

Sønderborg – Johnny Wacherhausen, tlf.: 20 14 69 01

Kilde: Jæger

Sol op- og nedgangstider

Kendskab til tidspunktet for sol op- og nedgang på den lokalitet, hvor du er på jagt, er afgørende for hvornår du lovligt kan drive jagt. På nedenstående link kan du finde de lokale tider overalt i verden.

Luk menu